Masten er i 2009 blevet afvist af Randers Kommune, så ingen mast i Tebbestrup.
Tebbestrup 16-12-2008
Side 1 af 2
Til Teknik og miljø, Randers kommune vedr. sags nr. 000037848
Efter vi 15-12-2008 hos kommunen har set diverse relevante bilag i sagen, har det givet anledning til yderligere kommentarer som vi hermed sender som et tillæg til vores brev af 8-12-2008 til Teknik og miljø
Kommentarer til Telcons brev til kommunen af 28-10-2008:
Vedr. forslag 1. Telcon har end ikke taget kontakt til lodsejerne fordi lodsejerne er modstander af den ansøgte placering! Det er forkert at antage at det ikke kan blive til en positiv henvendelse, vi herude i Tebbestrup er generelt positive, også når det handler om at tilgodese almenvellets interesser. Der må være en anden og bedre grund til at Telcon ikke vil tage kontakt??
Vedr. forslag 2. Vi betragter det for
noget usandsynligt at man kan få lov til at opføre en mast i rabatten til en
motorvej som tilmed er en stejl skrænt mellem nødspor og en privatejet
grusvej!?! Derfor betragter vi dette forslag som useriøst, da både Randers
kommune og Telcon på forhånd burde vide bedre. Ydermere påstår Telcon de ikke
har kunnet blive enige med ejer om indgåelse af kontrakt. Vi har også talt med
ejeren som overhovedet
ikke er blevet kontaktet af hverken HI3G eller Telcon, altså en direkte usand
oplysning fra Telcons side!
Vedr. forslag 3. Her siger Telcon at den foreslåede placering ikke er teknisk mulig. Det skal vi ikke gøre os kloge på, men er naturligvis bekymrede for om det så er sandt?! Men da Telcon bestrider at den af kommunen anviste mast kan bruges, skal kommunen iflg. mastelovens kapitel 6 §18 indhente en radioteknisk udtalelse fra IT- og telestyrelsen, hvis kommunen vel og mærke overvejer at give tilladelse til det ansøgte. Ligeledes skal de af os forslåede placeringer undersøges og dokumenteres. Kan de ikke bruges er der stadig mange eksisterende muligheder, der iflg. loven skal prøves og dokumenteres.
Telcon skriver endvidere at der har været radiotelefonanlæg i
eksisterende mast på Bysmedien 31. Det er mange år siden og ydermere er masten
blevet delvist demonteret for ca. 5 år siden, således at den nu kun er ca.
§ 10. Ejere af master, bygninger og konstruktioner omfattet af § 1, stk. 2, nr. 2 og 3, skal imødekomme anmodninger om adgang til opsætning af antennesystemer på den pågældende mast, bygning eller konstruktion.
Stk. 2.
Anmodninger efter stk. 1 kan angå indgåelse af nye aftaler eller ændring af
allerede indgåede aftaler.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 gælder ikke, hvis der foreligger tekniske
hindringer for opsætning af antennesystemer. Ved tekniske hindringer forstås:
1) At opsætning af antennesystemer ikke er mulig på grund af
radiotekniske hindringer.
2)
At opsætning af antennesystemer ikke er mulig på grund af mastens, bygningens
eller den pågældende konstruktions udformning, bæreevne eller lignende.
Side
2 af 2
Altså siger loven at den
eksisterende mast på
Når Telcon ikke vil tage kontakt til en lodsejer fordi vedkommende er modstander af den ansøgte placering, må vi konkludere at der ikke rigtig er nogen i Tebbestrup som Telcon vil tage kontakt til, da stort set alle indbyggere er modstandere. Det forklarer måske den noget ensidige kommunikation der har været i sagen mht. alternative placeringer. Vi er ikke blevet inddraget overhovedet, og det til trods for at vi i begge vores tidligere breve har lagt op til en god dialog mellem parterne, netop med henblik på i fællesskab at finde en alternativ placering. At vi er indædte modstandere af den ansøgte placering, gør os ikke automatisk (heller ikke lodsejerne) til modstandere af almenvellets- Telcon’s eller HI3G’s interesser. Vi er blot et lokalsamfund som ikke ønsker en mast inde i vores by, men derimod en alternativ placering, og derfor har vi fra starten lagt op til en god dialog! Ydermere er vi så heldige at flere love og bestemmelser, på væsentlige og afgørende punkter falder ud til vores fordel.
Hvis der er behov for uddybning af ovenstående, eller interesse for dialog om alternative placeringer kan følgende personer kontaktes:
Michael Nielsen mantr(@)mail.dk Tlf 86429594/20434375
Henrik Mortensen henrik.mortensen(@)post.tele.dk Tlf 86434052/40454971
Venlig hilsen
Borgere mod masten i Tebbestrup
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tebbestrup 8/12-2008
Side 1 af 4
Til alle som har med indstillingen til miljø & teknik udvalget at gøre, vedr. ansøgning om opstilling af telemast i Tebbestrup.
Da der er sket nyt i sagen samt vi mener det er relevant igen at gøre opmærksom på nogle aspekter vi allerede har beskrevet i vores brev af 22-4-2008 til Randers kommune miljø og teknik, sender vi som aftalt dette brev inden indstillingen til udvalget skal færdiggøres.
En af de nye ting er at Randers kommune oplyser at ansøgeren Telcon har meddelt at de efter forhandling med ”et par lodsejere” bl.a. på den anden side af motorvejen, ikke har kunnet opnå en aftale om alternativ placering til opsætning af deres ønskede teleudstyr. Det at Telcon har prøvet hos andre lodsejere bekræfter os i det Telcon har benægtet, men som vi hele tiden har ment, nemlig at det er teknisk muligt at benytte alternative placeringer. Vi kan jo så kun gætte på om det er fordi det er mere økonomisk fordelagtigt for Telcon at placere masten midt i vores by, at de holder fast i denne placering, til stor gene for os beboere i byen samt for byen og området som helhed, og ikke mindst i direkte strid med masteloven samt kommuneplanen for området.
Side 2 af 4
Hvis Randers kommune overvejer at give tilladelse til den ansøgte mast, skal kommunen (iflg. uddrag fra masteloven herunder) indhente div. dokumentation på bl.a. masten på Kærgade, som Telcon har bestridt at kunne anvende, uanset om begrundelsen er af byggeteknisk eller radioteknisk karakter.
§ 17. Bestrides det, at opsætning af antennesystemer konstruktionsteknisk er mulig, kan landzone- eller bygningsmyndigheden, jf. § 3, stk. 1, indhente en byggeteknisk udtalelse fra en byggesagkyndig. Udtalelsen skal indhentes, inden afgørelse træffes efter § 3, stk. 1, og § 11, stk. 1.
Stk. 2.
Den, der bestrider,
at opsætning af antennesystemer byggeteknisk er mulig, kan af landzone- eller
bygningsmyndigheden, jf. § 3, stk. 1, pålægges at dække omkostningerne ved
indhentelse af den byggetekniske udtalelse efter stk. 1, såfremt udtalelsen
fastslår, at opsætning af antennesystemer konstruktionsteknisk er mulig.
§18.
Bestrides det, at
opsætning af antennesystemer radioteknisk er mulig,
skal landzone- eller bygningsmyndigheden, jf. § 3,
stk. 1, indhente en radioteknisk udtalelse fra IT- og Telestyrelsen.
Udtalelsen skal indhentes, inden afgørelse træffes efter § 3, stk. 1, og
§ 11, stk. 1.
Vi vil igen gøre opmærksom på at masteloven klart siger at en allerede eksisterende opsætnings mulighed, eller evt. flere i kombination, skal benyttes før der ansøges om en ny mast. Vi lagde i vores brev af 22-4-2008 op til, at parterne i fællesskab gennem god dialog og imødekommenhed, ville kunne blive enige om en alternativ placering. Vi er i imidlertid ikke blevet kontaktet med henblik på vores bud på alternative placeringer, og vil derfor komme med dem her. Hvis kommunen overvejer at give tilladelse, vil det på denne baggrund ligeledes blive nødvendigt at indhente samme dokumentation på de placeringer vi her foreslår:
De på bilagene nævnte opsætningsmuligheder er allerede eksisterende, og skal iflg. masteloven søges brugt, enten som et enkelt sted eller flere i kombination, før der ansøges, og før vi synes det er relevant at gå i dialog om placering af en helt ny mast.
Hvis kommunen herefter vælger at give
tilladelse til omtalte mast vil vi naturligvis gå videre til bl.a.
naturklagenævnet, der iflg. Mastelovens §22 stk.4
sandsynligvis vil hjemvise sagen til kommunen for
som der står: - at få de tekniske forhold vedrørende fælles
udnyttelse og opsætning af antennesystemer yderligere inddraget og belyst.
Så
dokumentationen er vigtig, hvis
kommunen overvejer en tilladelse.
En anden ny ting er at Randers
kommune oplyser at Telcon nu mener der er behov for en
Side 3 af 4
Samtidig er det endnu mere
i strid med kommuneplanen for
området der siger at Tebbestrup er udpeget som landsby med en begrænset
vækst af bl.a.virksomheder, der skal være
forenelige med landsbyen som beboelses
område. Virksomhederne må bl.a.
ikke forudsætte nye tekniske anlæg eller dominerende bygningsanlæg.
Som i det tidligere brev til kommunen må vi igen gøre
opmærksom på faren for at
nedstyrtning af is fra masten vil
kunne ramme såvel fodgængere og cyklister på Bysmedien samt naboerne til masten
når de færdes i deres egne haver mindre end
Noget andet er værdien af vores
ejendomme. Vi har som nævnt i tidligere brev til kommunen haft en ejendomsmægler
med på råd, der bekræfter at en så markant mast så tæt på vores ejendomme vil
have en generel afsmittende effekt på huspriserne i negativ retning. Vi mangler
stadig at se et oplæg til en finansiering af vores tab, da vi ikke forventer vi
hver i sær også skal lide økonomisk tab fordi en enkelt husejer gerne vil tjene
på masten ved at placere den i sin have??
En anden ting vi undrer os over er hvordan Telcon rent praktisk har tænkt sig at udføre selve opførelsen og senere udbygning og service på masten m.v. på den ansøgte adresse. Bysmedien 31 er bebygget så det er fysisk umuligt at etablere en kørevej fra Bysmedien. Det vil for os at se kræve adgang fra en af de to lodsejere som støder op til Svend Andersens grund. Vi har talt med lodsejerne der begge klart afviser at give tilladelse hertil. Her kommer mastelovens §2 stk 11 ind i billedet:
Adgang
til udnyttelse af tredjemands arealer med henblik på fælles udnyttelse af en
mast skal ske gennem aftale herom eller, såfremt aftale herom ikke kan indgås,
ved anvendelse af proceduren i § 15.
§ 15
omhandler ekspropriation og i stk 4 står der:
IT- og Telestyrelsen skal ved afgørelser efter stk. 1 blandt andet sikre, at
ekspropriation alene finder sted i tilfælde, hvor
1)
der ikke er andre muligheder for
etablering af de i stk. 1 nævnte anlæg, som det er rimeligt at henvise
til, og
2) de i stk. 1 nævnte anlæg er af
væsentlig betydning for
udbudet af offentlige telenet eller teletjenester.
Vi mener stadig der er mange andre muligheder for etablering og at Telcon langt fra har undersøgt og dokumenteret dem alle. Ydermere kan det umuligt være af væsentlig betydning for udbuddet af offentlige telenet, da vi via dækningskort kan konstatere andre selskaber allerede tilbyder en glimrende dækning i området.
Side 4 af 4
Vi vil her kort opridse hvorfor ansøgningen skal afvises:
-En evt. tilladelse vil være i direkte strid med masteloven på flere punkter
-En evt. tilladelse vil være i direkte strid med kommuneplanens rammebestemmelser for området på flere punkter
-En for os at se unødvendig ekspropriationsag vil alligevel resultere i at masten bliver afvist
-Én enkelt husejer og selskabet vil tjene penge på opsætning af masten, men det vil ske med store personlige og økonomiske omkostninger for naturen, mennesker og byen som helhed
-Masten er til livsfare for de mennesker der bor og færdes, endog på offentlig vej, ved siden af den
-Det harmonerer ikke at det offentlige i øjeblikket bruger millioner og atter millioner på naturgenopretning i samme område, hvor masten er søgt placeret
-Randers kommune har været med til at pålægge elselskaberne i
2004 at fjerne master, og i stedet nedgrave kabler mindre end
-Ingen myndighed, minister eller ministerium vil påtage sig ansvaret for en evt. sundhedsrisiko, og vi venter stadig på svar fra videnskabsministeren….
I vores brev af 22-4-2008 er bl.a. ovennævnte argumenter forklaret og dokumenteret, og vi vil bede om og opfordre til at indholdet i det tidligere brev samt nærværende brev, inddrages i overvejelserne når en indstilling til udvalget skal udfærdiges. Hvis der er behov for yderligere uddybning kan følgende personer kontaktes:
Michael Nielsen mantr(@)mail.dk Tlf 86429594/20434375
Henrik Mortensen henrik.mortensen(@)post.tele.dk Tlf 86434052/40454971
Med venlig hilsen: Borgerne mod masten, der underskrev tidligere brev af 22-4-2008
Div. llag vedr.
modstand om ny mobilmast
BILAG NR. A
BILAG NR. B
72. Landzonetilladelse til opførelse af ny mobilmast -
Kærgade 117c Vorup
Resumé
Nørresundbyvej nr. 14A (Børnehaven Himmelblå, udegruppe
Månehuset)
I forhold til sundhedsaspektet så er der fra
videnskabsministeriet meldt ud, at inddragelse af sundhedsforhold i den
kommunale sagsbehandling i forhold til opstillingen af mobil master er i
strid med loven, og at en eventuel risiko sorterer under sundhedsstyrelsen.
Ingen af de indkomne bemærkninger har således
væsentlig indflydelse på den foreslåede placering, idet det vurderes at den
vil være mindre visuelt skæmmende end en alternativ placering i byzone.
Der er i forvaltningen foretagen en undersøgelse af, om den ansøgte
placering er indenfor en skovbyggelinie. Dette er vurderet ikke at være
tilfældet udfra Naturbeskyttelsesloven.
Samlet set vurderes denne placering som værende egnet
til opstilling af en 36 høj meter gittermast med tilhørende teknikkabine.
at
der gives landzonetilladelse til
opstilling af en 36 meter høj gittermast med tilhørende teknikkabine på
matr. nr. 16c, Vorup.
at tilladelse gives på vilkår af, at der tinglyses
servitut om, at masten med tilhørende teknikskab fjernes senest 1 år efter,
at mastens anvendelse til telekommunikationsformål er ophørt.
Bilag
Beslutning:
BILAG NR. 2 Artiklen er fjernet/flyttet fra Sundhedsstyrelsens
hjemmeside! Uge 46
Kommuner føler sig svigtet i mobil-strid
Kilde: mobilmast.dk
BILAG NR: 4
The Times
April 23, 2007
Phone mast pulled down after school cancer scare
David Rose
A mobile
phone mast has been dismantled after residents complained over a localised
cluster of cancer cases, raising fresh concerns over the technology’s impact
on health. A study of
seven separate sites has reported higher incidences of cancer, brain
haemorrhages and other serious illnesses within a radius of They
included a cluster in Warwickshire of 31 cancer cases concentrated around a
single street, which could be attributed to the proximity of a nearby mast,
researchers said. A quarter
of the 30 staff at a special school within sight of the 90ft high mast have
developed tumours since 2000, and another quarter have suffered significant
health problems. The mast,
which was installed up to 15 years ago, was pulled down by the mobile phone
operator O after the presentation of the evidence by local protesters. While
rejecting any links to ill-health, O admitted that the decision was “clearly
rare and unusual”. Studies in
other European countries suggest a rise in cancers close to masts. In 2005
Sir William Stewart, chairman of the Health Protection Agency, said he found
four such studies to be of concern but that the health risk remained
unproven. John
Walker, a scientist who compiled the cluster studies said he was convinced
they showed a potential link between radiation emitted from the masts and
illnesses discovered in local populations.
BILAG 5
Kilde: vor børns fremtid |